Strategi pemasaran melalui media sStrategi Pemasaran Melalui Media Sosial (Tik Tok) Pada UMKM Dalam Perspektif Ekonomi Islamosial (tik tok) pada UMKM dalam perspektif ekonomi islam
DOI:
https://doi.org/10.36781/iqtisadie.v5i01.947Keywords:
Marketing Strategy, Tik Tok, Islamic Economics.Abstract
Marketing is an effort to provide and deliver the right goods and services to consumers by considering aspects of location, time, price, promotion, and effective communication. This study uses a qualitative approach. The types of data are primary and secondary taken from interviews and observations analyzed using qualitative descriptive. Case studies show that several local brands such as Tulus Signature and Ghaffa The Label have succeeded in increasing turnover and engagement through creative marketing strategies on Tik Tok. However, obstacles such as a lack of understanding of optimizing Tik Tok features are still a challenge for MSMEs. Therefore, it is important to develop an effective digital marketing strategy and identify the obstacles faced by MSMEs in utilizing social media platforms to increase sales
References
Asshidqi, Ahmad Azmi n. y. 2023. pengaruh tiktok shop terhadap UMKM lokal. jurnal penelitian ilmu-ilmu sosial.
blog, y. 2025. tiktok untuk UMKM strategi promosi yang efektif dan hemat.
Brihatta, H. S. 2018. Pemasaran dalam prespektif ekonomi islam. Jurnal Hukum Bisnis Islam. Vol 5 No. 1.
Dwi, Ida Setya J. A. (t.thn.). Social Media Marketing melalui Tiktok sebagai Sarana Pemadaran Produk UMKM Fashion tulus Signature dan Ghaffa the Label.
Febrianti, Ranti P. N. 2022. Strategi Promosi pada Aplikasi Tiktok Shop untuk Meningkatkan Penjualan UMKM. Jurnal Ekonomi Perjuangan. Vol. 7 No. 1.
hadun, D. 2025. tantangan UMKM di tengah berkibarnya tiktok shop di indonesia.
Jannah, V. M. 2024. Analisis Peran Tiktok Shop dalam Mendorong Ekonomi UMKM di Indonesia. Jurnal Pene;itian Bisnis dan Manajemen, Vol. 3 No. 2.
Nufus, Hayataun T. H. 2022. strategi promosi dengan memanfaatkan media sosial tiktok dalam meningkatkan penjualan. jurnal ekonomi dan manajemen strategi, Vol. 2 No. 1.
Oktaviani, Lusi, Z. a. 2023. strategi penjualan di aplikasi tiktok dalam perspektif pemasaran konvensional dan pemasaran syariah. jurnal kajian ekonomi dan bisnis syariah, Vol 8 No. 2.
Saputri, L. I. 2024. Konsep Pemasaran Dalam Prespektif Ekonomi Islam. Jurnal Perbankan Syariah, Vol. 6 No 2.
Wigati, Sri M. 2021. pemasaran perspektif ekonomi islam 5.0. surabaya: global aksara pres.
yunia, Adelia Risma N. A. 2024. strategi promosi memanfaatkan media sosial tiktok dalam meningkatkan penjualan dan kesadaran merek pada PT mesin laundry indonesia . Economic dan Business Management International , 3.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rima Oktavia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.